Tomasz Obłój

Tomasz Obłój
Obszar
Nauka
Kategoria
absolwenci międzynarodowi
Tytuł/stopień naukowy
magister
Kraj zamieszkania
USA

Profesor Tomasz Obłój pełni aktualnie funkcję Associate Professor of Strategy na Wydziale Zarządzania i Przedsiębiorczości Indiana University. Od 2011 do 2022 roku był tytularnym profesorem strategii w HEC Paris (oficjalny tytuł: Dieter Schwarz Foundation Chaired Associate Professor of Strategy) gdzie w latach 2020-2022 pełnił funkcję Kierownika Katedry Zarządzania Strategicznego (Chair of the Strategy and Business Policy Department).

Tomasz Obłój ukończył studia magisterskie w SGH a doktorat uzyskał w INSEAD. Studiował również na wydziale kulturoznawstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jego praca doktorska została uznana w konkursie Academy of Management za najlepszą pracę doktorską ze strategii (Wiley Blackwell Outstanding Dissertation Award, 2015) oraz znalazła się w finale najlepszych propozycji prac doktorskich INFORMS (INFORMS/Organization Science Dissertation Proposal Competition). W 2017 r. Tomasz Obłój został uznany przez Poets&Quants za jednego z 40 najlepszych profesorów zarządzania „przed czterdziestką”.

Prof. Obłój jest specjalistą w dziedzinie zarządzania strategicznego, architektury organizacji, strategii behawioralnej, społecznego wymiaru biznesu oraz sprawiedliwości społecznej w firmach. W ciągu ostatnich czterech lat opublikował osiem artykułów w międzynarodowych czasopismach naukowych w dziedzinie strategii i nauk społecznych. W 2023 roku, Financial Times opublikował podcast z prof. Obłojem na podstawie jego programu badawczego na temat przejrzystości płac w organizacjach. Ten program badawczy odbił się szerokim echem z racji zarówno podnoszonej tematyki równości i sprawiedliwości społecznej płac, jak i zastosowanego aparatu badawczego, który pozwolił na ocenę równości i sprawiedliwości płac ze względu na płeć, oraz znaczenia transparentności płac dla wyrównywania dyskryminacyjnych praktyk w organizacjach.

Tomasz Obłój jest również aktywny w szerszym środowisku naukowym. W latach 2016-2022 został wybrany na dwie kadencje edytorem (associate editor) w czołowym czasopiśmie naukowym w dziedzinie zarządzania strategicznego Strategic Management Journal. Od roku 2024 jest także edytorem w Organization Science, a od roku 2025 w Strategy Science (senior editor). W roku 2021 został wybrany do rady nadzorczej (Executive Committee) największego stowarzyszenia naukowego w dziedzinie zarządzania, Academy of Management (dywizja STR).

Prof. Obłój jest uznanym i cenionym dydaktykiem, prowadzi zajęcia z zarządzania strategicznego dla szerokiego grona słuchaczy. Wielokrotnie zdobywał nagrody studentów dla najlepszego wykładowcy w programach studiów dyplomowych, MBA, EMBA oraz został wyróżniony prestiżową francuską nagrodą za całokształt osiągnięć dydaktycznych BNP Paribas Pierre Vernimmen Teaching Award. W ramach działalności dydaktycznej przygotowuje także wykłady online oraz studia przypadku. Jego ostatnie studium przypadku, napisane wraz z K. Obłojem: All in Flour Bakery: Making Bread or Making Money (Ivey Publishing 2022), dotyczące przypadku polskiej piekarni „Cała w Mące” i strategicznego dylematu pomiędzy koncentracją na wynikach finansowych a misją społeczną, uzyskało w ciągu zaledwie jednego roku w Ivey, status jednego z dziesięciu najbardziej popularnych studiów przypadku w skali światowej i jest dostępne na większości platform, łącznie z Harvard Business Publishing.